Nem betaling med MobilePay.
Vælg levering eller afhentning.
Del på facebook

5 tips til at lære at løbe (og elske det)

Der er massevis af gode grunde til at få løbeskoene på og komme afsted. Løb er en let måde at få motion passet ind i hverdagen, og det er en årsagerne til, jeg har holdt ved den træningsform i årevis. Få mine 5 tips herunder til at komme godt i gang og holde ved.

 

Som barn og teenager følte jeg mig aldrig god til at løbe. Jeg hører indimellem flere, der siger, at de ikke kan løbe eller ikke er særlig gode til at løbe. Alle kan lære at løbe. Det handler om at tage små skridt ad gangen, og når først du har besluttet dig, vil du hurtigt opleve en forbedring og derved en stor glæde og fornyet energi. 

Fem tips til dit løb

  1. Find et løbeprogram og start med et fra 0-5 km.
  2. Find en løbemakker der er på omtrent samme niveau som dig.
  3. Løb om morgenen, der er din krop bedst rustet til løb.
  4. Når du kan løbe 5 kilometer, så har din krop “lært” at løbe.
  5. Varier ruterne. Find forskellige ruter og løb dem i begge retninger, så det ikke bliver kedeligt.

Følg et løbeprogram

Jeg lærte først at løbe i starten af 20’erne. Det var helt simpelt: jeg fandt et løbeprogram på iFORM: fra 0-5 km på 12 uger. Det gav blod på tanden, så sammen med min løbemakker fulgte jeg endnu et program fra 5-10 km på endnu 12 uger. Det var på disse måneder, jeg ”lærte” at løbe, og det har siden givet mig lysten til at få motion på den måde.

Alle kan lære at løbe. Det er som at lære at cykle. Find en løbemakker særligt i starten – det gør det lettere at komme afsted.

Løb er en af de mest fleksible motionsformer

Det er løb igennem nu 20 år, der har holdt mig i en god grundform. Løb på 5 til 10 km 2 til 3 gange om ugen passer fint til mig. Indimellem har jeg haft lyst til i kortere perioder at løbe lidt længere, men for det meste holder jeg mig til 5 til 10 km.

Når først du har fået nogle kilometer i benene, så har du fundet din rytme, og den vil du altid kunne vende tilbage til.

Jeg  supplerer mit løb med yoga og lidt styrketræning, når jeg finder tid til det. De sidste mange år har både yoga og styrketræning de fleste perioder været hjemme, da det har passet bedst ind i min hverdag med job og familieliv. 

Motion er vigtigt for dig

Motion og bevægelse er en af grundstenene for at vedligeholde et sundt helbred. Der er mange måder at få motion på, og det vigtigste er, at finde frem til den form, der passer til dig – så du kan fastholde det i længden. Det kan være, du har flere favoritter, og på den måde kan variere og har flere forskellige bevægelsesformer at vende tilbage til.

LÆS OGSÅ: En krop i balance med de 5 tibetanere

Energiflowet er størst om morgenen

Jeg arbejder som zoneterapeut, som tager udgangspunkt i Traditionel Kinesisk Medicin. Energien i kroppen cirkulerer i et kredsløb rundt, som tager 24 timer. Energien i lungerne er højest om morgenen, derfor vil de fleste have lettest ved at løbe om morgenen.

Jeg håber, du har fået inspiration til at få løbeskoene på og komme ud i naturen. En ekstra gevinst, er, at du aldrig kommer retur fra en løbetur i dårligt humør.

Kærligst Charlotte Velling

 

Udvidet vitaminpakke

Vores udvidede pakke til mænd og kvinder indeholder fire kosttilskud. Multivitamin, Fiskeolie, Mælkesyrebakterier og Kalk.