Nem betaling med MobilePay.
Vælg levering eller afhentning.
Del på facebook

Få styr på omega-3 og omega-6 og hvorfor fiskeolie er så vigtig for os

Olier er utrolig vigtige for vores krop og balancen mellem dem ikke mindst. Du får her en forklaring på forskellen mellem omega-3 og omega-6, hvorfor begge er vigtige for dig i de rette doser – og hvor du finder de gode olier.

 

Omega-3 og omega-6 er essentielle fedtsyrer. Omega-3 kender vi også som fiskeolie, mens omega-6 overvejende kommer fra planter. At det er essentielle fedtsyrer betyder, at kroppen ikke selv kan danne dem, og vi derfor dagligt har brug for at få dem tilført via kosten for at bevare et godt helbred.

Hvorfra får du fiskeolien, omega-3 

Omega-3 findes overvejende i fede fisk som sild, makrel og laks, og det er dem der udnyttes bedst i kroppen. Omega-3 findes også i hørfrø, valnødder og rapsolie.

Hvorfra får du planteolien, omega-6

Omega-6 findes overvejende i planteolier. Gode omega-6 olier kommer primært fra olivenolie, rapsolie, hampefrø, avokado og kæmpenatlysolie.

Essentielle fedtsyrer indgår i cellemembranerne i alle kroppens celler. Cellemembranen er den hinde, der sidder rundt om cellen. Det er vigtigt, at cellemembranerne er sunde, for at cellerne kan fungere optimalt. De kan derved bedre optage næring og udskille affaldsstoffer.

Vi får i vores moderne livsstil mange olier og fedstoffer dagligt, men for mange er det et problem, at der indtages for meget omega-6, og ofte i dårlig kvalitet.

Kvaliteten og balancen mellem fedtstofferne er vigtig, og hvis den ikke er optimal øges risikoen for sygdomme.

Vær opmærksom på balanceforholdet mellem omega-3 og omega-6

Har du for meget omega-6 i kroppen udkonkurreres omega-3, og de ellers sunde planteolier bliver pludselig et problem. Når fedtstoffer optages i kroppen, indbygges de i cellemembranen og derfra omdannes de til signalstoffer. Signalstofferne skal helst indeholde begge fedtsyrer, da omega-3 bidrager til normal hjernefunktion, normalt og stabilt blodtryk og vedligeholdelse af et normalt syn.

Dårlige omega-6 olier, som vi oftest får alt for meget af

Som nævnt findes det gode omega-6 overvejende i planteolier, og kommer primært fra olivenolie, rapsolie, hampefrø, avokado og kæmpenatlysolie. Men de findes også i dårlige udgaver og er ofte skjulte og ødelagte ved for hård opvarmning. Vi får dem fra færdigvarer som ristet løg, ovnkartofler, kager, kiks, brød, frugtpålæg, remoulade, dåsetun osv. På varedeklarationen står de ofte som vegetabilske olier og kan blandt andet være soja-, vindruekerne-, solsikke- og majsolie. 

Hvad kan vi gøre for at få balance i omega-3 og -6 regnestykket

Det optimale er, at vi får 2 til 4 gange mere omega-6 end omega-3. Danske spisevaner giver os typisk langt mere omega-6. Disse råd herunder kan hjælpe dig til at få et bedre balanceforhold.

  • Spis mere fed fisk som indeholder omega-3 (sild, makrel, laks)
  • Skær ned på fødevarer med skjulte og dårlige omega-6 fedtsyrer (færdigvarer, kiks, ristet løg osv)
  • Suppler med et kosttilskud af omega-3.

Fiskeolien har denne virkning på din krop

Fiskeolien, som vi ofte får alt for lidt af, indgår i vigtige processer i din krop. Herunder ser du en række beviste virkninger:
  1. Bidrager til vedligeholdelse af normal hjernefunktion
  2. Bidrager til vedligeholdelse af et normalt syn
  3. Opretholder en normal hjertefunktion
  4. Har en god virkning på immunsystemet
  5. Bidrager til et normalt og satabilt blodtryk
  6. Bidrager til udviklingen af syn, hjerte og hjerne hos foste og spædbørn
  7. Hjælper med at vedligeholde en blød og smuk hud.
 

Fiskeolie som kosttilskud

Hvis du vælger at tage omega-3 som kosttilskud, skal du være opmærksom på, hvor meget omega-3 herunder EPA og DHA produktet indeholder, da de er blandt de vigtigste af de over 10 forskellige omega-3 fedtsyrer.

For at vedligeholde et sundt helbred anbefales mindst 500–1000 mg dagligt.

Hvis din krop er i ubalance, kan der tages mere i en periode.

Nogle oplever forbedringer i løbet af få dage, andre efter få uger. Din ernæringstilstand vil forbedres med det samme, men for nogen kan det tage lidt tid inden det mærkes.

Fiskeolie fås både i kapselform og i flydende form. Det er et individuelt i hvilken form, man synes bedst om at indtage fiskeolie som kosttilskud.

Vi anbefaler denne fiskeolie i kapselform

Ultimate Omega fra Nordic Naturals.
2 kapsler indeholder 1280 mg omega-3 fordelt på:

  • EPA: 650 mg  (bidrager til normal funktion af hjertet)
  • DHA: 450 mg (bidrager til normalt syn samt hjerne- og hjertefunktion)
  • Andre: 180 mg

Vi anbefaler denne fiskeolie i flydende form

Omega-3 fra Nordic Naturals.
1 tsk. indeholder 1560 mg omega-3 fordelt på:

  • EPA: 745 mg 
  • DHA: 500 mg  
  • Andre: 3150 mg

Husk at opbevare olier køligt, både i kapselform og i flydende form, da de ellers kan tage skade.

Tre take-aways fra denne artikel, som vil give dig en god balance af essentielle fedtsyrer i kroppen, som er vigtige for din sundhed:
 
  • Spis mere makrel og laks flere gange om ugen.
  • Spis mindre chips, kiks, kager, fastfood, dejblandinger mv.
  • Tag et dagligt kosttilskud omega-3.